Acasă » Bijuterii de artã din Italia. 1950 – 2000
- octombrie 15, 2004
Vineri, 15 octombrie, ora 13, în holul central al Muzeului Naţional de Istorie a României, Calea Victoriei 12, se deschide expoziţia „Bijuterii de artã din Italia. 1950 – 2000„,
prestigioasã manifestare culturalã organizatã de Ambasada Italiei la Bucureşti, de Institutul Italian de Culturã şi Muzeul Naţional de Istorie a României. Expoziţia prezintã publicului vizitator şi specialiştilor una dintre cele mai remarcabile expresii ale creaţiei artistice italiene din colecţia permanentã a Muzeului de Orfevrãrie Contemporanã – Fundaţia Sartirana Arte din Pavia.
Valoroasele bijuterii, semnate de sculptori, pictori şi arhitecţi celebri ai secolului XX, cum sunt Fausto Melotti, Pietro Consagra, Arnaldo şi Gio Pomodoro, Giuseppe Capogrossi, Lucio Fontana, Marco Lodolo, Aligi Sassu, au menirea de a lãrgi câmpul sensibilitãţii contemporane, de a modela gustul estetic prin valoare şi prin mesaj. Interpretarea ideilor şi execuţia propriu-zisã a pieselor se datoreazã artizanilor experţi, cu deosebire din Lombardia. Expoziţia este dedicatã artiştilor care au inclus în piese unice, cu un tiraj limitat, de o preţioasã materialitate, experienţa şi cãutãrile venite din domeniile artelor plastice şi arhitecturii. Dezvãluind un solid fundament cultural, în care se regãsesc tradiţiile Renaşterii italiene, urmând în acelaşi timp spectaculoasele schimbãri stilistice ale secolului XX, bijuteria de artã a determinat în timp o nouã poeticã a comunicãrii. Bijuteria este astfel perceputã ca expresie a relaţiei dinamice dintre formã şi fond, decorativismul fiind înţeles nu ca un element exterior, ci ca un constructor particular al structurii formale.
Vizitatorul care parcurge spaţiul expoziţional are privilegiul de a se întâlni cu un excepţional nivel estetic de explorare, la care decorativismul, atitudinea creatoare şi imaginaţia artistului se conecteazã armonios. Bogãţia şi valoarea materialelor, rigoarea compoziţiei şi voluptatea tactilã, neaşteptatele juxtapuneri formale ne îndeamnã sã acceptãm, fãrã compromisuri, noul rol al bijuteriei în vastul câmp de relaţii al artei contemporane.